Uppgiftsbeskrivningen

Du ska skapa ett parti och ställa upp i Plusgymnasiet Malmös riksdagsval!


För att nå ut till så många väljare som möjligt behöver du veta precis vad ditt parti tycker om olika frågor, ha ett tydligt partiprogram, väl-editerad valfilm, fyndig slogan, tydlig webbsida, snygg affisch.


Under följande veckor ska följande vara skapat:
V45: Kärnfrågan & bifrågor.
V46: Webbsidan (adress) samt på sidan: Uttalad ideologi och strategi
V47: Partiprogram och slogan ska finnas på webbsidan
V48: Val-affischen
V49: Val-film


Partiprogrammet ska innehålla följande punkter:
  • En kärnfråga med historisk tillbakablick.
  • Ta ställning till ytterligare två frågor. Lyft något argument.
  • Formulera din partiideologi.
  • Historisk koppling med ideologisk bakgrund.
  • Nulägesanalys, hur ni vill att framtiden ska vara och hur man når dit.
För att lämna in uppgiften så ska du skicka länken till ditt partis webbsida till Andreas Palmblad. För att få betyg i Digitalt Skapande så behöver du också svara på de fem frågor som finns på http://digitaltskapande.plusgymnasietmalmo.se .

Kunskapskrav:

Samhällskunskap 1: 

E: Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera [...] de bakomliggande idéerna. 
C: Eleven kan utförligt redogöra för och analysera [...] de bakomliggande idéerna. 
A: Eleven kan nyanserat redogöra för och analysera [...] de bakomliggande idéerna. 

Digitalt Skapande 1: 

1. Slutprodukten: I eget skapande och gestaltande prövar (E) använder (C) eleven med viss säkerhet (E) säkerhet (A) digitala verktyg. 
2. Dokumentet verktyg jämförelse: Eleven gör en enkel (E) välgrundad (C) nyanserad (A) jämförelse av olika verktygs användbarhet för olika ändamål. 
3. Dokumentet verktyg motivation: Dessutom motiverar eleven översiktligt (E) utförligt (C) nyanserat (A) sina val av program- eller hårdvara. 
4. Dokumentet spridningsvägar: Eleven redogör översiktligt (E) utförligt (C) nyanserat (A) för olika presentations- och spridningsvägar för digitala produktioner. 
5. Dokumentet utvärdera egna prestationen: När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet (E/C) säkerhet (A) den egna förmågan och situationens krav.

Svenska 1


E: Eleven kan skriva argumenterande text och andra typer av texter, som är sammanhängande och begripliga samt till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikations­situation. Eleven kan i huvudsak följa skriftspråkets normer för språkriktighet.

E: Eleven kan läsa, reflektera över och göra enkla sammanfattningar av texter samt skriva egna texter som anknyter till det lästa.


C: Eleven kan skriva argumenterande text och andra typer av texter, som är sammanhängande och begripliga samt anpassade till syfte, mottagare och kommunikations­situation. Dispositionen i den skriftliga framställningen är tydligt urskiljbar. Eleven kan i huvudsak följa skriftspråkets normer för språkriktighet, och språket är varierat och delvis välformulerat.

C: Eleven kan läsa, reflektera över och göra sammanfattningar av texter samt skriva egna texter som lyfter fram huvudtanken i det lästa.


A: Eleven kan skriva argumenterande text och andra typer av texter, som är sammanhängande, begripliga och väldisponerade samt anpassade till syfte, mottagare och kommunikations­situation. Dispositionen i den skriftliga framställningen är tydligt urskiljbar. Eleven kan i huvudsak följa skriftspråkets normer för språkriktighet,och språket är varierat och innehåller goda formuleringar.

A: Eleven kan läsa, reflektera över och göra sammanfattningar av texter samt skriva egna texter som lyfter fram huvudtanken i det lästa och ger nya, relevanta perspektiv.


Historia 1

E: Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser. Eleven ger exempel på några enskilda personer och förklarar översiktligt deras betydelse för olika skeenden. Eleven ger enkla exempel på, och förklarar översiktligt, samband mellan skeenden i det förflutna och förhållanden i nutiden. Dessutom kan eleven dra några enkla slutsatser om vad skeenden i det förflutna och förhållanden i nutiden kan ha för betydelse för framtiden.

E: Eleven kan med viss säkerhet använda några historiska begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv.


C: Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser. Eleven ger exempel på några enskilda personer och förklarar översiktligt deras betydelse för olika skeenden. Eleven ger enkla exempel på, och förklarar översiktligt, samband mellan skeenden i det förflutna och förhållanden i nutiden. Dessutom kan eleven dra några enkla slutsatser om vad skeenden i det förflutna och förhållanden i nutiden kan ha för betydelse för framtiden.

C. Eleven kan med viss säkerhet använda några historiska begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv.


A: Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Eleven jämför de olika tolkningarna, förordar en av dem och motiverar med nyanserade omdömen sitt val. Dessutom kan eleven utförligt och nyanserat redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser. Eleven ger exempel på några enskilda personer och förklarar utförligt och nyanserat deras betydelse för olika skeenden. Eleven ger komplexa exempel på, och förklarar utförligt och nyanserat, samband mellan skeenden i det förflutna och förhållanden i nutiden samt argumenterar för och emot olika sätt att se på dessa samband. Dessutom kan eleven dra några välgrundade och nyanserade slutsatser om vad skeenden i det förflutna och förhållanden i nutiden kan ha för betydelse för framtiden.

A: Eleven kan med säkerhet använda historiska begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar